Kanał

Plan pracy

2019/2020

Plan pracy nauczycieli – opiekunów i realizatorów działań koła rowerowego w ramach innowacji pedagogicznej ” Szlakami historii” w roku szkolnym 2019/2020
Zajęcia edukacyjne, które nakierowane są na właściwe przygotowanie uczniów do wyjazdów rowerowych i same rajdy realizowane w Kole Rowerowym Szkoły Podstawowej w Bychawie w formie innowacji pedagogicznej łączą program edukacyjny  i wychowawczy z turystyką  i rekreacją.                                                                                                                                                   Plan pracy koła promuje te formy aktywności, podczas których uczniowie nabywają i doskonalą umiejętności kluczowe,  a same wyjazdy spełniają ważne cele:
*      integracyjny:
- kształtuje umiejętności współżycia w grupie,
- umożliwia wzajemne poznanie się uczniów,
-umożliwia poznanie z nauczycielami uczącymi, opiekunami grupy oraz rodzicami uczniów z innej perspektywy;
*      edukacyjny:
- występuje korelacja międzyprzedmiotowa (elementy historii, biologii, geografii, języka polskiego, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego, techniki, informatyki, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, pracy pedagoga szkolnego),
- edukacja regionalna popularyzująca poznanie Małej Ojczyzny i regionu z całym ich bogactwem historycznym i kulturowym;
*      wychowawczy:
- dostrzeganie piękna w odwiedzanych i objeżdżanych rowerami terenach,
- umiejętność powiązania nauki z elementami sportu i rekreacji,
- kształtowanie odpowiednich postaw między uczniami,
- budowa poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i umiejętności.
*      krajoznawczy:
- zapoznanie się z atrakcjami turystycznymi, krajoznawczymi i historycznymi miejsca w którym odbywa się wyjazd.
Koło rowerowe realizuje zajęcia turystyczno - krajoznawcze i organizuje  konkursy skierowane do członków koła i uczniów niezrzeszonych orz rodziców uczniów Szkoły Podstawowej  w Bychawie. Ich celem jest:
*      poznawanie przez młodzież piękna ziemi ojczystej, jej przeszłości i teraźniejszości,
*      popularyzowanie krajoznawstwa i turystyki jako formy aktywnego wypoczynku,
*      propagowanie kultury wycieczkowania,
*      rozwijanie sprawności fizycznej,
*      prezentacja osiągnięć i aktywności rowerowych w promocji wewnętrznej i zewnętrznej szkoły.
Uczestnicy innowacji biorą udział w planowaniu i realizacji  wspólnych wyjazdów pracując metodą projektów. Proponowane zajęcia obejmują comiesięczne spotkania wszystkich uczniów – członków koła rowerowego z wybranymi nauczycielami – opiekunami koła, jako koordynatorami  w danym miesiącu. W trakcie tych zajęć nauczyciele realizują tematykę wyjazdową przygotowującą uczniów do właściwego wykonania przydzielonych zadań wg przyjętego harmonogramu i zaplanowanych  zadań koła w sporządzonym kontrakcie. 
Zajęcia edukacyjne obejmują zakres wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów szkolnych i są możliwe do przeprowadzenia w warunkach szkoły lub w terenie w trakcie wyjazdów koła rowerowego.
*      questy, propozycje gier terenowych opracowane przez członków koła rowerowego i realizowane w trakcie rajdów;
 nauczyciel – opiekun koła ( moduł: historia, informatyka, język polski)
*      kolarski tor sprawnościowy obejmujący kolarski tor przeszkód i znajomość przepisów ruchu drogowego;
nauczyciel – opiekun koła ( moduł: technika)
*      samarytanka – obejmująca zadania praktyczne  z zakresu udzielania pierwszej pomocy i dotycząca wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, higieny wycieczkowania i ogólnych zasad udzielania pierwszej pomocy;
 nauczyciel – opiekun koła ( moduł: edukacja wczesnoszkolna)
*      fajna fotka; praca konkursowa to własna fotografia związana z naszą turystyką rowerową oraz ułożony  i napisany krótki, zabawny wierszyk, rymowanka lub komentarz;
 nauczyciel – opiekun koła ( moduł: j. polski, bibliotekarz, pedagog szkolny, informatyka)
*      karta do tablicy koła i bloga- chronologia wyjazdu, rysunki, szkice, widokówki, naklejki, znaczki rajdowe, plakaty, plakietki;                                                                                                                        nauczyciel – opiekun koła ( moduł: bibliotekarz, pedagog szkolny) spotkania przy ognisku – konkurs piosenki biesiadnej i turystycznej;     
       nauczyciel – opiekun koła ( moduł: muzyka)
*      historia mojej ojcowizny – miejsca pamięci narodowej, niemi świadkowie historii bliższej i dalszej w perspektywie rocznic lokalnych i narodowych; nauczyciel – opiekun koła ( moduł: historia, wiedza o społeczeństwie)
*       turystyczny marsz na orientację, gra terenowa;
WSZYSCY OPIEKUNOWIE RAJDÓW
Nauczyciele, opiekunowie koła rowerowego mogą zapraszać na prowadzone przez siebie zajęcia edukacyjne specjalistów z różnych dziedzin w celu wzmocnienia przekazu informacji i uatrakcyjnienia zajęć. Wskazana jest np. współpraca z rodzicami, policją, pielęgniarką szkolną, organizacjami pozarządowymi.  Organizowane rajdy mogą być płaszczyzną umożliwiającą zacieśnianie więzi między szkołami  i placówkami kulturalno – oświatowymi pielęgnującymi wartości humanistyczne, np. Towarzystwa Regionalne, oddziały  PTTK i Szkolne Schroniska Młodzieżowe.
Po każdym wyjeździe rowerowym sporządzane jest sprawozdanie, wpisy do bloga koła i promocja wyjazdu na tablicy informacyjnej koła. Dokonywana jest ewaluacja zrealizowanych przedsięwzięć rowerowych w postaci kart samooceny i ankiet ewaluacyjnych.

Plan działań:
1. Opracowanie szczegółowych tras rajdów rowerowych w planowanych imprezach rowerowych koła z uwzględnieniem miejsc odpoczynku oraz ewentualnych noclegów. Planowane rajdy i ich terminy zostaną podane do wiadomości nauczycielom  i uczniom - opiekunom i członkom koła w formie deklaracji wyjazdowej.
2. Organizacja logistyczna rajdu: wynajem miejsc noclegowych i zorganizowanie wyżywienia, rezerwacje biletów wstępu do odwiedzanych obiektów, ustalenie zagadnień związanych ze zwiedzaniem niektórych miejsc (wynajem przewodników), ubezpieczenie uczestników rajdu, udział rodziców i osób współpracujących.
3. Przeprowadzenie szkolenia na temat zasad bezpiecznego poruszania się po drogach obowiązujących w czasie wycieczki rowerowej. Zapoznanie uczniów z planowaną trasą rajdu oraz przypomnienie obowiązującego w czasie wycieczek regulaminu.  Przygotowanie i zaprezentowanie przez uczniów podzielonych na dwie grupy informacji na temat właściwego przygotowania roweru do wycieczki oraz niezbędnego wyposażenia turystycznego uczestnika wycieczki rowerowej. Zaproszenie na spotkanie policjanta z bychawskiej komendy policji lub wydziału ruchu drogowego.
4. Przygotowanie przez uczniów-uczestników rajdu podzielonych na 2-3 osobowe zespoły informacji na temat odwiedzanych miejsc, które będą prezentować swoim kolegom w czasie rajdu podczas zwiedzania poszczególnych obiektów i miejsc. Opracowane w sposób selektywny informacje zostaną również zamieszczone w wersji elektronicznej na trasie rajdu w Google Maps i w blogu koła rowerowego  krbychawa.blogspot.com
Na wszystkich trasach rajdów organizowanych przez Koło Rowerowe Szkoły Podstawowej w Bychawie rowerzyści promują szkołę i swoją miejscowość odpowiednim zachowaniem, kulturą i aktywnościami pożądanymi wśród rowerzystów i uczniów szkoły. Z uwagi na przypadającą w tym roku 80 rocznicę wybuchu II wojny światowej został opracowany harmonogram działań innowacyjnych poszerzający oddziaływanie patriotyczno – historyczne szkoły skierowane do członków koła rowerowego i całej społeczności szkolnej.
W trakcie jednodniowych i  kilkudniowego wyjazdu opiekunowie mają możliwość poznania uczniów    i ocenienia ich zachowania w różnych sytuacjach, mogą wcześnie rozpoznać problemy uczniów. Niekonwencjonalność rajdów rowerowych i panująca w nich atmosfera swobody i radości przy zachowaniu dyscypliny grupowej sprzyja pogłębianiu wiedzy i kultury osobistej, kształtuje pozytywne postawy oraz rozbudza różnorodne zainteresowania. Wiedza, którą uczniowie w nich zdobywają, nie jest czerpana tylko z książek i ust nauczyciela, ale jest żywa, ma odniesienie do konkretnej rzeczywistości. Kompetencje nauczyciela XXI wieku są bardzo zróżnicowane - od merytorycznych (nauczyciel to mistrz w swojej dziedzinie), poprzez wychowawcze (analiza możliwości intelektualnych i rozwojowych uczniów i kierowanie pracą zespołu klasowego), badawcze (badanie efektywności własnej pracy oraz metod i technik pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych) i menedżerskie (współdziałanie z szerszą społecznością – umiejętne korzystanie z zasobów społeczności, w której działa szkoła). Korzyści wynikające z dobrze zorganizowanego rajdu są wymierne dla ucznia, jak również dla nauczyciela. Wyjazdy zawsze mają posmak przygody, nic więc dziwnego, że wspomnienia o rajdach  i zdarzeniach im towarzyszącym są tak trwałe, że zapadają głęboko w pamięć na długie lata. W Polsce jest wiele miejsc wartych zobaczenia, zabytków, tras turystycznych po wielkiej i lokalnej historii. Warto tam organizować nasze szkolne rajdy rowerowe. 
Realizacja  działań pozalekcyjnych zaplanowana została w formie comiesięcznych godzinnych spotkań wszystkich członków koła rowerowego w szkole i organizowanych rajdów rowerowych po terenie gminy i regionu.  Przed wyjazdami rowerowymi będą organizowane spotkania przeznaczone na konsultacje z nauczycielami – opiekunami wyjazdów, kwestie techniczne i logistyczne oraz biurokratyczne projektów rowerowych.


opracował
Zbigniew Milanowski
nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie
przewodniczący Zespołu Promocji Szkoły i Koła Rowerowego Szkoły Podstawowej w Bychawie


2018/2019


Zajęcia edukacyjne, które nakierowane są na właściwe przygotowanie uczniów do wyjazdów rowerowych i same rajdy realizowane w Kole Rowerowym Szkoły Podstawowej w Bychawie w formie innowacji pedagogicznej łączą program edukacyjny i wychowawczy z turystyką i rekreacją.

Plan pracy koła promuje te formy aktywności, podczas których uczniowie nabywają i doskonalą umiejętności kluczowe, a same wyjazdy spełniają ważne cele:

• integracyjny:
- kształtuje umiejętności współżycia w grupie,
- umożliwia wzajemne poznanie się uczniów,
-umożliwia poznanie z nauczycielami uczącymi, opiekunami grupy oraz rodzicami uczniów z innej perspektywy;
• edukacyjny:
- występuje korelacja międzyprzedmiotowa (elementy historii, biologii, geografii, języka polskiego, plastyki, muzyki wychowania fizycznego, techniki, informatyki, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, pracy pedagoga szkolnego),
- edukacja regionalna popularyzująca poznanie Małej Ojczyzny i terenu Roztocza z całym ich bogactwem historycznym i kulturowym;
• wychowawczy:
- dostrzeganie piękna w odwiedzanych i objeżdżanych rowerami terenach,
- umiejętność powiązania nauki z elementami sportu i rekreacji,
- kształtowanie odpowiednich postaw między uczniami,
- budowa poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i umiejętności.
• krajoznawczy:
- zapoznanie się z atrakcjami turystycznymi, krajoznawczymi i historycznymi miejsca w którym odbywa się wyjazd.

Koło rowerowe realizuje zajęcia turystyczno-krajoznawcze i organizuje konkursy skierowane do członków koła i uczniów niezrzeszonych Szkoły Podstawowej w Bychawie.

Ich celem jest:
• poznawanie przez młodzież piękna ziemi ojczystej, jej przeszłości i teraźniejszości,
• popularyzowanie krajoznawstwa i turystyki jako formy aktywnego wypoczynku,
• propagowanie kultury wycieczkowania,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• prezentacja osiągnięć i aktywności rowerowych w promocji wewnętrznej i zewnętrznej szkoły.

Uczestnicy innowacji biorą udział w planowaniu i realizacji wspólnych wyjazdów. Proponowane zajęcia obejmują comiesięczne spotkania ( 6 spotkań) wszystkich uczniów – członków koła rowerowego z wybranymi nauczycielami – opiekunami koła, jako koordynatorami w danym miesiącu. W trakcie tych zajęć nauczyciele realizują tematykę wyjazdową przygotowującą uczniów do właściwego wykonania przydzielonych zadań wg przyjętego harmonogramu i zaplanowanych zadań koła w sporządzonym kontrakcie.

Zajęcia edukacyjne obejmują zakres wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów szkolnych i są możliwe do przeprowadzenia w warunkach szkoły lub w terenie w trakcie wyjazdów koła rowerowego.

• questy, propozycje gier terenowych opracowane przez członków koła rowerowego i realizowane w trakcie rajdów; nauczyciel – opiekun koła ( moduł: j. polski)
• kolarski tor sprawnościowy obejmujący kolarski tor przeszkód i znajomość przepisów ruchu drogowego; nauczyciel – opiekun koła (moduł: technika)
• samarytanka – obejmująca zadania praktyczne z zakresu udzielania pierwszej pomocy i dotycząca wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, higieny wycieczkowania i ogólnych zasad udzielania pierwszej pomocy;nauczyciel – opiekun koła (moduł: edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie fizyczne)
• fajna fotka; praca konkursowa to własna fotografia związana z naszą turystyką rowerową oraz ułożony i napisany krótki, zabawny wierszyk, rymowanka lub komentarz; nauczyciel – opiekun koła (moduł: j. polski, plastyka, pedagog szkolny, informatyka)
• karta do kroniki- chronologia wyjazdu, rysunki, szkice, widokówki, naklejki, znaczki rajdowe, plakaty, plakietki; nauczyciel – opiekun koła (moduł: plastyka, pedagog szkolny)
• spotkania przy ognisku – konkurs piosenki biesiadnej i turystycznej; nauczyciel – opiekun koła (moduł: muzyka)
• historia mojej ojcowizny – miejsca pamięci narodowej, niemi świadkowie historii bliższej i dalszej w perspektywie rocznic lokalnych i narodowych; nauczyciel – opiekun koła (moduł: historia, wiedza o społeczeństwie)
• turystyczny marsz na orientację, gra terenowa;

WSZYSCY OPIEKUNOWIE RAJDU

Nauczyciele, opiekunowie koła rowerowego mogą zapraszać na prowadzone przez siebie zajęcia edukacyjne specjalistów z różnych dziedzin w celu wzmocnienia przekazu informacji i uatrakcyjnienia zajęć. Wskazana jest np. współpraca z rodzicami, policją, pielęgniarką szkolną. Organizowane rajdy mogą być płaszczyzną umożliwiającą zacieśnianie więzi między szkołami i placówkami kulturalno – oświatowymi pielęgnującymi wartości humanistyczne, np. Towarzystwa Regionalne, oddziały PTTK i Szkolne Schroniska Młodzieżowe.

Po każdym wyjeździe rowerowym sporządzane jest sprawozdanie, wpisy do kroniki koła i promocja wyjazdu na tablicy informacyjnej koła. Dokonywana jest ewaluacja zrealizowanych przedsięwzięć rowerowych w postaci kart samooceny i ankiet ewaluacyjnych.